École #2

Jeg var til fransk igen i går. Hos Niss og på Skolen på Islands Brygge.

Lige inden havde jeg været mor.

Stået og vasket gryder og pander efter aftensmaden, mens Jonathan (tvungent) læste Bogen om verden af Johan Olsen højt  for os. Fordi jeg lige havde opsnappet, at han glæder sig til fysik og kemi næste år og BANG, der er måske noget, barnet vil LÆSE om, og jeg kan godt være en ret skarp projektleder på den måde.

Inden det havde vi spist fiskefrikadeller med selleri fra Aarstiderne, og jeg sagde mmmmmm, selvom jeg virkelig hader selleri. My som er lidt i en kællingealder, og som jeg virkelig skal lade være med at ryge i skænderi med, gad kun pastaen. Spis lige noget af fiskefrikadellen, sagde jeg moderligt. Far sagde, jeg skulle spise halvdelen. Det har jeg gjort. Jeg har en matematikbog, du godt må låne, sagde kællingen  min yndige datter, og jeg kiggede på den kvarte del, der manglede af dellen og forsøgte ikke at ryge op i det der felt, I ved.

Og så var jeg til fransk hos Niss på Skolen på Islands Brygge, og jeg blev irriteret over, at tempoet var for lavt og sad og ventede spændt på, hvornår jeg skulle læse op, og kom nu. Det hedder sgu da ikke sivåplajt, og min fod vippede, og jeg tegnede kruseduller på mit papir, og fandme også lidt på bordet med min kuglepen, mens jeg fyrede flabede kommentarer af til læreren og lagde alle kræfter i at udtale korrekt, så han kunne se, at jeg var en dygtig elev.

Nu er jeg på arbejde. Jeg fik en uddannelse. Så noget må jo have sat sig fast midt mellem rastløshed, kilometervis af kruseduller og flabede kommentarer til lange rækker af undervisere.

En tanke omkring “École #2

  1. Kender rigtig godt det der felt.
    Jeg gik selv på aftenskole for at lære italiensk men blev virkelig irriteret over tempoet og at vi kun lærte ‘Jeg vil gerne have en is med to kugler’-agtige sætninger (altså det er 10 år og 3 børn siden så jeg kan jo ikke huske, hvordan man siger det på italiensk i dag). Nå men pointen er, jeg sprang over til at tage et HF-enkeltfag i italiensk i stedet for. Det kostede det halve, fik dobbelt op på timer og indhold og niveau var mere spændende. Bonne chance avec l’aventure francaise.

    Like

Skriv et svar

